REMBRANDT
“GECE DEVRİYESİ”
Betimleme
Konu Malzemesi:
1642’de Amsterdam’da bulunan bir grup erkek birkaç çocuk ve
bir köpek ile toplam 28 figürden oluşan kalabalık bir grup gece muhafızları
resmedilmişti. Bu grup, Amsterdam’ın koruyucu askeri birliklerinden birini
oluşturan çeşitli rütbedeki silahşörleri göstermektedir. Eserin içinde göze
çarpan en önemli unsur durağan bir sahnenin hareketli olarak resmedilmesidir.
Sanki tuvalde bulunan insanların birkaç saniye sonra koşuşturarak ortadan
kaybolacaklarmış gibi bir havayla çalışılması ve gözün sürekli olarak resmin
her alanına doğru arayışlarda bulunması bize inanılması güç bir yeteneği ortaya
çıkartıyor. Ayrıca sanatçının kompozisyon içerisine yerleştirdiği en güzel
unsur çok güzel resmedilmiş olan küçük bir kız çocuğudur. Küçük kız resmin odak
noktasını oluşturmuştur.
Malzeme:
Tuval üzerine = Yağlı boya
Tuval 3x6 mm. 4x4mm. 330 kg
Ancak Amsterdam Belediye binasının kapısından sığmadığı için
o dönemki belediye başkanının kararıyla resim 3 kenarından kesilerek
küçültülmüştür.
Biçim:
Çok teknikli, çok boyutlu barok dönemin en önemli
eserlerinden biri olan “Gece Devriyesi” resmi ustaca kullanılan ışık ve gölge
bizi etkilemeye yeterlidir. Parlak boylamasına incelen sarılar ve kırmızılar
bizi bu geniş skalalı çalışmanın odak noktasına iter. Gece karanlığı ve gündüz aydınlığını
bir arada gösteren Rembrandt, Chiaroscuro yöntemi ile koyu renkleri geri plan
üzerinde parlak renkleri figürleri işleyerek dikkat çekici bir etki
yaratmıştır. Bu etki ile resme bakan seyirci ilk olarak parlak ve aydınlık
görünen resmin en önemli figürleri yüzbaşı, teğmen ve maskot küçük kızı fark
eder. Kullandığı sembolleri ile Katolikleri ve Protestanları bir araya getirmiş
boy farklarıyla sembolik bir olgu oluşturmuştur.
Bağlam:
Resimdeki askeri birlik şehirde bir devriye yapmakta
değildir. Rembrandt’ın eseri yaptığı dönemde muhafız birlikleri oldukça sakin
ve barışçıl birliklerdir. Ne Amsterdam’daki taşkınları durdurmak ne de şehri
savunmak durumundalardı. Dolayısıyla da şehirde gece veya gündüz dolaşıp bir
devriye hizmeti sağlamak durumunda değillerdi. Buluşmaları ancak sosyal veya
sportif amaçlı idi. Bu yüzden harekete geçmek üzere olan birliğin devriye için
değil muhtemelen katılacak bir sosyal toplantı veya tören geçidi için olduğu
düşünülür. Öte yandan isimdeki “gece” kelimesi de yanlış bir kullanımdır.
Yıllar boyu yapılan özensiz restorasyonlarla üst üste uygulanan vernik
katmanları ve kir, eserin renklerini kapatmış ve siyaha benzer karanlık bir
görünüm oluşturmuştur. Bu sebeple de yıllar içinde resmin aslında gece
saatlerini gösterdiği ve dolayısıyla askeri birliğin de gece devriyesine
çıktığı düşünülmüş ve bu şekilde yanlış bir isim ortaya çıkmıştır. Eser ancak
II. Dünya Savaşı’ndan sonra yeniden restore edildiğinde 300 yıl önceki
gerçeğine yakın renklere ulaşılmış ve aslında olayın gün ışığında geçtiği
anlaşılmıştır.
Yorumlama:
“Işığın ve gölgelerin ressamı” denildiğinde akla gelen
Rembrandt eserlerine bakmak öyle ilgimi çeker ve keyif verir ki biraz da resmin
dönemine gider Rembrandt’ı izlerim. “Gece Devriyesi” adlı eserin bana kalırsa
ışığın ve gölgelerin müthiş armonisiyle resimleri sanatın aşmamızda rehberlik
edebileceği en önemli sınırı geçmemize yardım edebilir yani bedenlerimize ve
zihinlerimize tutsak olmakla bütün bunlarda bağımsız olmak bütünüyle farklı bir
yerde olmak arasındaki sınırı. Büyük ustanın aydınlatma yöntemi olarak bilinen
Rembrandt ışığı bizim yolumuza yansımalı, onun hakkında ne denli kitap okunursa
okunsun resimlerinden öğrenilecek çok şeyimiz var.
Kendi tarzından asla
ödün vermeyen sanatçı birliğin resmini çizmeyi kabul etmiş ancak kesinlikle
geleneklere uymayı düşünmemiş ve geleneksellikten çıkarıp sadece grup portresi
çizmek değil de sanki tarihi bir olay veya mitolojik bir sahneymiş gibi
resmetmiştir. Resimdeki her karakterin hareket kazanması ve dramatik bir ışık
kullanımı ile adeta gerçek bir tiyatro sahnesi yaşatmış gibidir. Ancak benim en
çok dikkatimi çeken karakter fazlaca süslü altın renkli elbisesi ile resme
yerleştirilen küçük bir kız, adeta sihirli gibi görünüyor. Küçük kız resimdeki
en beklenmedik en ilginç unsurlardan biri, onun burada varlığı normal ötesi bir
durum. Sanki içinde ışık varmış da parıltılar saçıyormuş gibi resmin odak
noktasını oluşturuyor.
Bu resim sanat
tarihinin büyük bir kısmını oluşturuyor öyle ki Van gogh bu resim için şöyle
söylemiştir: “Eğer yalnızca bir kuru ekmekle 2 haftayı bu resmin önünde
oturarak geçirebilirsem ömrümün on sene kısalmasından bir rahatsızlık duymam.”
Yargılama:
Gece Devriyesi eseri Rembrandt’ın sipariş üzerine yaptığı
bie resim olduğu belirtilir. Rembrandt tüm teknik gücünü göstererek sanat
tarihinde “Gece Devriyesi” ismiyle bilinen tabloyu tamamlar. Siparişi veren
kişilerin beklentilerinden farklı olmuştur. Siparişi verenler Rembrandt’dan
farklı şeyler ummuşlardır. Çünkü sanatçının geçmişte gerçekleştirdiği “Anatomi
Dersi” isimli tablosunda figürlerin hepsini aynı özende ve boyutta işlemiştir.
Gece Devriyesi isimli resimde ise ışık- gölge oyunlarıyla, karmaşık renk ve
kütlelerle canlanan bir kompozisyon gerçekleştirmişti. Rembrandt’ın onlarla
dalga geçtiğini düşünmüşlerdir ve onu bozguncu olarak nitelendirip işten
uzaklaştırmışlardır. Yeni gelişen egemen güç Rembrandt aleyhinde yoğun
propaganda başlatmış ve zamanla Rembrandt’ın sanatçı ününü kaybetmesi
sağlanmıştır.
Yaşanılan bu örnekte
olduğu gibi toplumun içindeki baskıcı unsurlar sanatçıların yaratımlarında etki
sahibi olmuşlardır ve sanatçının daha sonraları verebileceği eserler üzerinde
de olumsuz etkiler yapabilmişlerdir. Ayrıca Gece Devriyesi resmi bir kuram üzerine düşünüldüğü zaman
resim alanı yani geneli yansıttığı için ve zamanın koşullarına, oluşumlarına
ayna tuttuğu için yansıtma kuramı 1’e göre değerlendirebiliriz. Eserle sanatçı
arasındaki ilişkiyi de düşünecek olursak yalnızca ayna tutmamış esere kendi
düşüncelerini de kattığı için pencere açmış olur yani anlatımcılık kuramı 1’e
göre değerlendirebilmek mümkün ayrıca o dönem şartları ve dış dünya ve toplum
ilişkisi düşünülerek adeta tarihsel bir resim yaparak tarihsel eleştiriyi de
kullanarak bu eseri değerlendirmek mümkünür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder